Mezinárodní projekt „Záložka do knihy spojuje školy″

Slovenská pedagogická knihovna v Bratislavě a Knihovna Jiřího Mahena v Brně vypsala letos v září v rámci Mezinárodního měsíce školních knihoven již 15. ročník tohoto projektu. V roce 2024 měl téma:

Od mravence po velrybu – inspirující svět zvířat.

     Do projektu se zapojilo v letošním roce 1 032 škol, tj. 361 škol v ČR a 671 škol ve SR!

     Záložky do knihy vyráběli naši žáci nižšího gymnázia, tedy primy až kvarty, již jedenáctým rokem. Jde o to, že studenti jednotlivých tříd připraví různými technikami záložky, které obsahují motto, obrázek či citát k zadanému tématu z jejich oblíbené knihy. Tyto záložky si poté vymění s dětmi ze školy na Slovensku. Tak si mezi sebou studenti doporučí knihu, která je zaujala, a snad povzbudí k četbě i kamarády v přátelské škole. Naším partnerem se stalo v letošním roce Gymnázium, ulice Konštantínova 2, Prešov.   

     Na Slovensko jsme poslali koncem října cca 120 záložek (tolik máme studentů v nižším stupni osmiletého gymnázia). Studenti záložky připravovali částečně ve škole v hodinách literatury, částečně doma. Rozvíjeli si tak nejen čtenářské dovednosti, ale také svoje znalosti a kreativitu. Při výrobě záložek poslouchali zajímavé audioknihy, relaxační hudbu a věnovali se dalším originálním, poutavým a inspirujícím čtenářským aktivitám. Oblíbenou knihu si donesli do školy, ukázali ji svým spolužákům, hodnotili ilustrace, přečetli si zajímavé úryvky. Výrobu záložek využili také ve výuce slohu, kdy v rámci popisu pracovního postupu popisovali právě výrobu své záložky. Poučili se také v umění argumentace. Vysvětlovali svým spolužákům, proč si vybrali právě tuto knihu. Často zpracovávali také charakteristiku hlavních hrdinů příběhů. Protože bylo letošní téma projektu zaměřené na svět zvířat, žáci si vyprávěli o svých domácích mazlíčcích, o nutnosti ochrany zvířat, o ekologii atd. Někteří studenti během práce na záložkách společně poslouchali rozhlasový muzikál. Poté si vysvětlili rozdíly mezi knihou, audioknihou, rozhlasovou hrou a rozhlasovým muzikálem. Studenti přemýšleli nad tím, co vše je nutné udělat, když chceme z epického díla vytvořit dílo dramatické, a také nad tím, které faktory jsou rozhodující, pokud je hra určená pouze k poslechu. Následovala diskuse, zda je pro současného posluchače rozhlasová hra atraktivní, či nikoli. Na závěr zhodnotili část vyslechnuté hry a srovnali ji s originálním dílem.

     Někteří žáci navštívili také společně naši školní knihovnu a Městskou knihovnu v Ivančicích.

     Stejný počet záložek, tedy 120 kusů, dostaneme také my ze Slovenska, aby každý dárce záložky byl také obdarovaný.

PhDr. Jana Chocholáčová, koordinátorka projektu